Er AI generisk?

Er dette riktig? Både ja og nei. Og da svarer jeg ut i fra hvordan jeg opplever hva kunstig intelligens kan levere, og ikke basert på teknisk innsikt i hvordan den er satt opp.

Av

Av

Jon Ragnar

Jon Ragnar

Publisert

Publisert

14. november 2024

Del

Del

Jeg hører ofte: «Det ser ut som typisk AI» eller «AI kan ikke tenke nytt eller være kreativ.».

Er dette riktig? Både ja og nei. Og da svarer jeg ut i fra hvordan jeg opplever hva kunstig intelligens kan levere, og ikke basert på teknisk innsikt i hvordan den er satt opp.

Generisk - Generisk er noe som er eller tilhører en art, noe som er spesielt for en art, eller noe som er bestemt etter art og ikke individuelt. (Kilde: SNL)


Manglende informasjon gir generisk resultat

Ta ett eksempel - jeg brukte nylig en AI-løsning som setter opp en hel nettside med forside, om oss og blogginnlegg - alt med relevante bilder - kun basert på 3-4 setninger om forretningsideen. I seg selv var det en fantastisk opplevelse som kun tok minutter. Men når støvet hadde lagt seg etter et par dager merket jeg at innholdet ikke traff godt nok - det ble liksom litt for…generisk. Det hele ble en fin start, men absolutt ikke et ferdig produkt.

Eksemplet over er etter min mening et resultat av at kunstig intelligens får begrenset informasjon. Løsningen leverer egentlig veldig bra, men klarer ikke å fremstå relevant nok i detaljene på nettsiden pga manglende informasjon. Det samme gjelder i de fleste brukstilfellene med kunstig intelligens.


Be om unikt innhold

Vær litt tålmodig med meg og bli med på denne tankerekken: Hva gjør et menneske unikt? Holder det at du bor i Norge? Nei - det gir en del kontekst - absolutt, men vi som bor i Norge er helt unike hver for oss. Så hva skiller oss fra hverandre? Mange ting selvsagt - f.eks.nøyaktig bosted, skoler vi har gått på, navn, hvem vi kjenner, fritidsaktiviteter, arbeidsoppgaver på jobb, familie, sykdommer, bøker vi har lest, filmer vi har sett, opplevelser vi har hatt etc.

Jeg tenker at kunstig intelligens - som jo i prinsippet skal vite alt som er allment tilgjengelig digitalt og hva du har fortalt den - er generisk i utgangspunktet. Alle farger blandet sammen gir som kjent en generell farge (grått/sort). For å få et unikt innhold må vi altså fore den kunstige intelligensen med detaljert informasjon nok til at ingen andre får ut det samme resultatet.

…og når jeg gjør det har jeg stadig oftere opplevelser av relevant og til tider imponerende resultater.


Imponerende resultater

F.eks.i går når jeg lagde en podcast for en kunde med i NotebookLM basert på kundens SEO strategi kombinert med SEO teori om innholdsklynger, så imponerte den kunstige intelligensen ved også å snakke om hvordan hele podcasten de hadde laget baserte seg på innholdsklynge-tankegangen. Å tenke meta på denne måten viser at kunstig intelligens kan være svært kreativ og se sammenhenger og muligheter som kanskje ikke vi selv alltid ser.


Form er avgjørende

En ting er at selve budskapet er relevant, men vi må ikke glemme at formen kan være helt avgjørende. En dårlig robotstemme som formidler et relevant innhold skaper ikke tillit og en god opplevelse. Mens f.eks. de to podcast-vertene i NotebookLM som snakker uformelt, ler, stotrer og snakker i munnen på hverandre skaper en helt annen opplevelse slik man i filmindustrien kaller "suspension of disbelief" - når publikum midlertidig aksepterer det usannsynlige eller urealistiske i en historie for å kunne nyte og engasjere seg i fiksjonen. Det kan sammenliknes med når vi slutter å tenke at det er en KI som kommuniserer til oss og konsumerer kommunikasjonen som om den kom fra mennesker.


KI overgår oss mennesker neste år

Det bringer oss videre til neste nivå - Kunstig generell intelligens (AGI) - hvor kunstig intelligens tilsvarer eller overgår menneskets kognitive evner på et bredt spekter av oppgaver. (Kilde: Wikipedia) I Wikipedias artikkel står det at dette kan skje om år, tiår eller hundreår. Men Elon Musk og Sam Altman (OpenAI) mener det skjer allerede neste år. (Kilder: FavTutor og Analytics India Magazine).


Løsningen: Slutt å spørre generisk

Med andre ord - ikke la deg begrense av antatte begrensninger. Det er ikke AI som er generisk - det er du som spør generisk…


— Jan Magnus Brusdal og Jon Ragnar Steg i Digr AS skriver om kunstig intelligens og digital markedsføring. Digr leverer tjenester innen digitalisering og digital markedsføring - blant annet avanserte løsninger for automatisert produksjon og publisering av personalisert innhold assistert av kunstig intelligens.

Digr AS er et digitalbyrå som hjelper digitale markedsførere med AI-drevne, skreddersydde løsninger for bedre resultater. Vår vennlige kundeservice støtter deg på veien til suksess i en dynamisk digital verden.

Org nr 931 148 001

Medlem av

Digr AS, Oscarsgate 55, 0258 Oslo

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å sende inn skjemaet godtar du at vi lagrer dine opplysninger i henhold til vår personvernerklæring.


Digr.no © 2024.

Digr AS er et digitalbyrå som hjelper digitale markedsførere med AI-drevne, skreddersydde løsninger for bedre resultater. Vår vennlige kundeservice støtter deg på veien til suksess i en dynamisk digital verden.

Org nr 931 148 001

Medlem av

Digr AS, Oscarsgate 55, 0258 Oslo

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å sende inn skjemaet godtar du at vi lagrer dine opplysninger i henhold til vår personvernerklæring.


Digr.no © 2024.

Digr AS er et digitalbyrå som hjelper digitale markedsførere med AI-drevne, skreddersydde løsninger for bedre resultater. Vår vennlige kundeservice støtter deg på veien til suksess i en dynamisk digital verden.

Org nr 931 148 001

Medlem av

Digr AS, Oscarsgate 55, 0258 Oslo

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å sende inn skjemaet godtar du at vi lagrer dine opplysninger i henhold til vår personvernerklæring.


Digr.no © 2024.